Het aantal klachten over energieleveranciers daalt volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vorig jaar zijn er 2.947 klachten bij de ACM binnengekomen, terwijl dat er in 2018 nog 4.093 waren. Dit is een daling van bijna 27%.
Volgens de ACM is de daling van het aantal klachten vooral te danken aan de energietransitie. Consumenten worden steeds bewuster van hun energieverbruik en hebben meer kennis van energieleveranciers. Daarnaast heeft de ACM ook verschillende initiatieven ondernomen om de klanttevredenheid te verbeteren. Zo heeft de ACM een meldpunt voor consumenten ingesteld waar ze hun klachten kunnen melden. Ook heeft de ACM energieleveranciers aangespoord om consumenten beter te informeren over hun producten en diensten.
De ACM benadrukt dat het belangrijk is dat energieleveranciers hun klanten goed blijven informeren en dat consumenten hun energieverbruik blijven monitoren. Als consumenten hun energieverbruik goed blijven volgen, kunnen ze ervoor zorgen dat ze zo weinig mogelijk klachten hebben over hun energieleverancier.
“Klanttevredenheid rondom energieleveranciers stijgt!”
- 28.03.2023
- Kurt Deman
-
1 min
Het aantal klachten over energieleveranciers nam in het vierde kwartaal van 2022 af. De federale Ombudsdienst voor Energie en de VREG registreerden er 634 in het vierde kwartaal van 2022, tegenover 1.402 in het derde kwartaal.
Twee leveranciers verbeteren hun score met één ster: Bolt Energie heeft nu vier sterren; Ebem heeft er vijf. Samen met Ecopower krijgt het een maximale score. Octa+ Energie en Elegant verliezen een ster en gaan zo van twee sterren naar één ster.
De daling komt er na een eerdere stijging van het aantal klachten, die samenvielen met de stijgende energieprijzen. Ombudsman Eric Houtman vermoedt dat de daling te maken heeft met een betere bereikbaarheid. Zo hebben de meeste leveranciers hun IT-systemen bijgeschaafd en bijkomend personeel aangeworven om onder meer de telefooncentrales te bemannen.
“Klanttevredenheid rondom energieleveranciers stijgt!”
• De aantal klachten over energieleveranciers daalt, volgens een rapport van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
• In 2018 waren er 6,2 klachten gemeld per 10.000 energieklanten. In 2019 daalde dit naar 5,3 klachten per 10.000 klanten.
• De daling is vooral te danken aan de verbetering van de communicatie tussen energieleveranciers en hun klanten.
• De ACM constateerde ook dat energieleveranciers beter omgaan met facturering en betalingsregelingen.
• Er is een kleine stijging waargenomen van klachten over het veranderen van energieleverancier.
• De ACM adviseert energieleveranciers om te werken aan een betere service aan klanten bij het veranderen van leverancier.