Aantal klachten over energieleveranciers daalt

  • 28.03.2023
  • Kurt Deman
  • 1 min

Het aantal klachten over energieleveranciers nam in het vierde kwartaal van 2022 af. De federale Ombudsdienst voor Energie en de VREG registreerden er 634 in het vierde kwartaal van 2022, tegenover 1.402 in het derde kwartaal.

Twee leveranciers verbeteren hun score met één ster: Bolt Energie heeft nu vier sterren; Ebem heeft er vijf. Samen met Ecopower krijgt het een maximale score. Octa+ Energie en Elegant verliezen een ster en gaan zo van twee sterren naar één ster.

De daling komt er na een eerdere stijging van het aantal klachten, die samenvielen met de stijgende energieprijzen. Ombudsman Eric Houtman vermoedt dat de daling te maken heeft met een betere bereikbaarheid. Zo hebben de meeste leveranciers hun IT-systemen bijgeschaafd en bijkomend personeel aangeworven om onder meer de telefooncentrales te bemannen.