De energiecrisis is al geruime tijd aan de gang en het heeft een grote invloed op ons dagelijks leven. Veel mensen maken zich zorgen over de stijgende energieprijzen en de gevolgen die het kan hebben op hun financiën. Echter, ondanks deze zorgen blijkt uit recent onderzoek dat de impact van de energiecrisis op het betalingsgedrag van huishoudens meevalt.
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal huishoudens dat moeite heeft om hun energierekening op tijd te betalen, niet significant is toegenomen. Dit komt voornamelijk doordat veel energiebedrijven betalingsregelingen hebben getroffen met hun klanten. Hierdoor hebben huishoudens meer flexibiliteit in het betalen van hun energierekening en kunnen ze bijvoorbeeld in termijnen betalen.
Daarnaast hebben veel huishoudens ook maatregelen genomen om hun energieverbruik te verminderen. Zo zijn er steeds meer mensen die investeren in zonnepanelen, isolatie en andere duurzame oplossingen. Deze investeringen betalen zich op de lange termijn terug en kunnen helpen om de energierekening te verlagen.
Ook de overheid heeft maatregelen genomen om huishoudens te ondersteunen tijdens de energiecrisis. Zo zijn er subsidies beschikbaar gesteld voor duurzame investeringen en is er een tijdelijke verlaging van de energiebelasting doorgevoerd.
Natuurlijk zijn er nog steeds huishoudens die moeite hebben om hun energierekening te betalen. Maar over het algemeen lijkt de impact van de energiecrisis op het betalingsgedrag van huishoudens mee te vallen. De betalingsregelingen, duurzame investeringen en overheidsmaatregelen hebben hier een belangrijke rol in gespeeld. Het is van belang dat deze maatregelen blijven bestaan, zodat huishoudens ook in de toekomst hun energierekening op tijd kunnen betalen.
“Huishoudens lijken veerkrachtig in het omgaan met energiecrisis”
- 13.06.2023
- Kurt Deman
-
1 min
De Vlaamse energieregulator VREG analyseerde via zijn jaarlijks ‘Sociaal rapport’ de mate waarin gezinnen moeilijkheden ondervinden om hun energiefactuur te betalen. Ondanks de torenhoge elektriciteits- en aardgasprijzen blijkt dat de impact van de energiecrisis op het betalingsgedrag van huishoudens over het algemeen meevalt.
De schulden namen toe. Dat is logisch gezien de hoge en schommelende prijzen. Er waren meer afbetalingsplannen, maar ook het aantal correct afgeloste afbetalingsplannen steeg. Dat betekent dat er meer haalbare afbetalingsplannen werden afgesloten.
Het aantal klanten bij de sociale leverancier (Fluvius) was iets hoger dan over 2021, maar nog altijd een stuk lager dan vóór de coronacrisis. Huishoudens met recht op sociale maximumprijzen bleken dus goed beschermd door die prijzen.
Over het algemeen blijkt dat vooral huishoudens zonder beschermende maatregelen de impact van de gestegen energieprijzen hebben ondervonden. Huishoudens met recht op de sociale maximumprijzen waren zeer goed beschermd.
Op 1 juli loopt het uitgebreid sociaal tarief af. Het is afwachten wat de impact zal zijn op de cijfers.
Meer besparen op energie?
Maak net als duizenden andere Vlamingen een vergelijking via Mijnenergie.be en bespaar op je energiefactuur. Start met besparen door op volgende knop te klikken.
Ja, ik wil minder betalen
“Huishoudens lijken veerkrachtig in het omgaan met energiecrisis”
– Huishoudens hebben minder geld uitgegeven aan energie tijdens de energiecrisis
– Lagere energierekeningen hebben gezorgd voor meer financiële ademruimte voor huishoudens
– Huishoudens hebben wellicht minder geld uitgegeven aan andere uitgaven om de hogere energiekosten te compenseren
– Mogelijk hebben huishoudens hun energiegebruik verminderd om kosten te besparen
– De impact van de energiecrisis op betalingsgedrag van huishoudens is dus relatief beperkt gebleven.