Verhoging van je voorschotfactuur? Enkel nuttig bij variabele contracten, zonder digitale meter

  • 08.08.2023
  • Kurt Deman
  • 2 min

Het gebeurt vaak dat energieleveranciers klanten opbellen met de vraag hun voorschotfactuur aan te passen. In de praktijk komt het erop neer dat ze aansturen op een verhoging. “De leverancier kijkt naar hoe de marktprijs de komende maanden zal evolueren”, weet energie-expert André Jurres. Maar een verhoging van het voorschot is zeker niet altijd nuttig.

Doordat de energiefactuur het voorbije jaar verder sterk daalde en het voorschot niet, blijft het maandelijkse voorschot voor veel klanten nog steeds aan de hoge kant. Pas na het opmaken de eindafrekening gaan leveranciers de voorschotfactuur naar beneden of boven bijstellen.

Bellen de energieleveranciers hun klanten op, dan stellen ze meestal een verhoging van het maandelijkse voorschot voor. “Dat is inderdaad het geval”, zegt André Jurres. “Ze doen dat op basis van het persoonlijke verbruik van het laatste jaar en de maandvoorschotten die je toen betaalde. Vervolgens kijkt de leverancier naar hoe de marktprijs de komende maanden zal evolueren, om jouw voorschot daar vervolgens op aan te passen.”

Voor variabele contracten, zonder digitale meter

Het verhogen van de voorschotfactuur is alleen nuttig voor wie een variabel contract heeft. Klanten met een vast contract ondervinden geen effect van prijsschommelingen en kunnen hetzelfde voorschot blijven betalen. Jurres benadrukt dat wie een variabel contract en een digitale meter heeft, eigenlijk geen voorschotfactuur meer zou moeten betalen. “Voor de leveranciers is er geen enkele reden of excuus meer om een maandelijkse factuur op basis van het reële verbruik te weigeren. Klanten kunnen die vraag stellen aan hun leverancier.” In de praktijk bieden momenteel alleen de grote energieleveranciers de mogelijkheid voor maandelijkse facturatie op basis van de cijfers van de digitale meter.