Welke energieleveranciers wonnen of verloren klanten tijdens de energiecrisis?

De energiecrisis van 2021 heeft veel consumenten doen nadenken over hun energieleverancier. Door de prijsstijgingen en schaarste op de energiemarkt zijn sommige leveranciers populairder geworden, terwijl anderen juist klanten verloren.

Een van de winnaars tijdens de energiecrisis was Greenchoice. De duurzame energieleverancier kreeg veel nieuwe klanten omdat zij niet afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en dus minder gevoelig zijn voor de prijsstijgingen. Daarnaast biedt Greenchoice haar klanten de mogelijkheid om zelf energie op te wekken door middel van zonnepanelen, wat ook bijdraagt aan de populariteit van de leverancier.

Ook Essent en Eneco wisten tijdens de energiecrisis veel nieuwe klanten aan zich te binden. Deze leveranciers hebben een grote capaciteit aan wind- en zonne-energie, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van hun aanbod. Daarnaast hebben zij ook geïnvesteerd in de inkoop van gas en elektriciteit op de lange termijn, waardoor zij minder afhankelijk zijn van de prijzen op de korte termijn.

Aan de andere kant verloren sommige energieleveranciers juist klanten tijdens de energiecrisis. Zo bleek uit een onderzoek van de Consumentenbond dat Budget Energie en Vattenfall (voorheen Nuon) de grootste verliezers waren. Budget Energie is een relatief kleine leverancier die vooral afhankelijk is van de inkoop van energie op de korte termijn. Hierdoor waren zij genoodzaakt om de prijsstijgingen door te berekenen aan hun klanten, wat voor veel ontevredenheid zorgde. Ook Vattenfall heeft veel klanten verloren omdat zij niet snel genoeg konden reageren op de schaarste op de energiemarkt.

Kortom, tijdens de energiecrisis hebben duurzame energieleveranciers zoals Greenchoice, Essent en Eneco veel nieuwe klanten aan zich weten te binden. Leveranciers die vooral afhankelijk zijn van de inkoop van energie op de korte termijn, zoals Budget Energie en Vattenfall, hebben juist veel klanten verloren. Het is dus belangrijk om als consument goed te kijken naar de betrouwbaarheid en duurzaamheid van een energieleverancier, voordat je een keuze maakt.

“Analyse van de veranderingen in de klantenbasis van energieleveranciers tijdens de energiecrisis”


Welke energieleveranciers wonnen of verloren klanten tijdens de energiecrisis?

  • 05.06.2023
  • Kurt Deman
  • 2 min

Zelden beheerste de energiefactuur danig de krantenkoppen als het voorbije jaar. Met een prijsopstoot na de Russische inval in Oekraïne, het wegvallen van vaste tarieven, torenhoge voorschotfacturen en recent sterk dalende prijzen, viel er altijd wel iets te beleven. Maar hoe sterk heeft dat de verhoudingen tussen de energieleveranciers door elkaar geschud?

De energieleveranciers beleefden woelige tijden. Uit vrees voor de impact van de stijgende marktprijzen trokken ze hun vaste tarieven eerst stevig op, om die nadien één voor één uit de markt weg te halen. De klant kon maandenlang enkel nog opteren voor een variabel tarief en kreeg soms nagenoeg onbetaalbare voorschotfacturen voorgeschoteld. Ondertussen zijn de vaste tarieven terug en daalden de markttarieven fors.

Elektriciteit
Marktaandeel februari 2022 Marktaandeel april 2023 Verschil
Engie Electrabel 40,01% 40,99% +0,98%
Luminus 25,20% 25,15% -0,05%
Eneco 13,31% 13,89% +0,58%
TotalEnergies 7,48% 6,30% -1,18%
Mega 4,98% 3,59% -1,39%

Aardgas
Marktaandeel februari 2022 Marktaandeel april 2023 Verschil
Engie Electrabel 39,02% 40,01% +0,99%
Luminus 24,01% 23,76% -0,25%
Eneco 14,20% 14,91% +0,71%
TotalEnergies 8,99% 7,62% -1,37%
Mega 5,52% 4,15% -1,37%

Marktleiders houden goed stand

Hoewel het aantal klachten bij de Federale Ombudsdienst Energie en de VREG over de grootste energieleveranciers toenam, leidde de energiecrisis tot relatief weinig beweging op de energiemarkt. Marktleider Engie vertegenwoordigde in februari 2022 – net voor de aanvang van de energiecrisis – 40,01% van de Vlaamse huishoudelijke afnemers. In april 2023 bleef dat marktaandeel met 40,99% nagenoeg stabiel. Luminus scoorde als tweede grootste speler in februari 2022 25,20% van de markt. In april 2023 gaat het om 25,15%. Dat Luminus in januari als eerste energieleverancier opnieuw een vast tarief introduceerde, heeft dus niet tot grote verschuivingen geleid. Bij het nummer drie, Eneco, zien we eveneens amper wijzigingen.

Winnaars en verliezers

TotalEnergies kende wel een lichte terugval: van 7,48% naar 6,30%. Hetzelfde geldt voor Mega dat zijn marktaandeel huishoudelijke klanten zag afnemen van 4,98% naar 3,59%. Progressie vinden we terug bij Bolt Energie, dat zich profileert op het vlak van duurzaamheid (van 0,35% naar 0,65%) en DATS 24 van de Colruyt Group (0,07% naar 0,29%). Voor aardgas liggen de globale tendensen in dezelfde lijn.

Betaal jij ook te veel voor energie?

Je bent beslist niet de enige. Veel mensen betalen te veel. Start met besparen door op volgende knop te klikken.

Ja, ik wil besparen

 

 

“Analyse van de veranderingen in de klantenbasis van energieleveranciers tijdens de energiecrisis”

Als AI-taalmodel heb ik geen toegang tot de meest recente informatie. Toch kan ik enkele algemene punten geven over energieleveranciers en de energiecrisis:

– Energieleveranciers die afhankelijk zijn van gas- of kolencentrales hebben mogelijk meer klanten verloren tijdens de energiecrisis, omdat de prijs van gas en kolen hoog was.
– Energieleveranciers die hun energie uit duurzame bronnen haalden, zoals windmolens of zonnepanelen, konden meer klanten aantrekken die op zoek waren naar groene energie.
– Sommige energieleveranciers konden profiteren van de hoge energieprijzen door hun energie op de groothandelsmarkt te verkopen, terwijl anderen hun prijzen moesten verhogen om de hogere kosten te dekken, wat mogelijk klanten heeft weggejaagd.
– Het is ook mogelijk dat sommige kleinere energieleveranciers failliet zijn gegaan tijdens de energiecrisis, omdat ze niet in staat waren om de hogere energieprijzen te betalen of omdat ze niet genoeg klanten hadden om hun bedrijf draaiende te houden.