Met de opkomst van elektrische auto’s wordt de vraag naar goedkope oplaadmogelijkheden steeds groter. Er zijn verschillende manieren om je auto op te laden, maar niet alle opties zijn even voordelig. Hieronder zullen we de meest voordelige oplaadmogelijkheden voor uw elektrische wagen bekijken.
Op het werk
Veel bedrijven bieden nu de mogelijkheid om je elektrische auto op het werk op te laden. Dit is vaak een goede optie, aangezien de meeste bedrijven de kosten voor het opladen dekken. Dit is een uitstekende manier om geld te besparen op het opladen van je elektrische auto.
Thuis
Het opladen van je elektrische auto thuis is ook mogelijk. Er zijn verschillende opties voor het installeren van een oplaadpunt in je huis. Veel bedrijven bieden ook aan om je oplaadpunt te installeren. De kosten hiervoor variëren, dus kijk goed wat het beste bij je past.
Onderweg
Er zijn verschillende openbare oplaadpunten beschikbaar waar je je elektrische auto kunt opladen. Veel openbare oplaadpunten worden gesubsidieerd door de overheid, waardoor je auto goedkoper wordt opgeladen. Hier kun je ook verschillende tarieven vergelijken, zodat je altijd het beste tarief krijgt.
Bij de supermarkt
Veel supermarkten bieden nu ook de mogelijkheid om je elektrische auto op te laden. De tarieven voor het opladen bij de supermarkt zijn meestal lager dan bij openbare oplaadpunten. Echter, het opladen bij de supermarkt is vaak alleen mogelijk als je een bepaalde minimale hoeveelheid brandstof koopt.
Het opladen van je elektrische auto kan een duur proces zijn. Daarom is het belangrijk om de verschillende opties te vergelijken en te kijken welke optie het meest voordelig is voor jouw situatie. Door de juiste optie te kiezen, kun je geld besparen op het opladen van je elektrische auto.
- 07.03.2023
- Kurt Deman
-
3 min
Elektrische voertuigen duiken nadrukkelijk op in het straatbeeld. Wie zijn wagen wil opladen, beschikt over verschillende opties. Mijnenergie.be ging na waar je het minste betaalt om jouw batterij vol te laden.
Laden op het werk: gratis of voordeliger
Wanneer je over een elektrische bedrijfswagen beschikt, dan zal jouw werkgever je aanmoedigen om de batterij van het voertuig op het werk op te laden. Je maakt in dat geval gratis gebruik van het oplaadpunt bij het bedrijfsgebouw. Mogelijk biedt de werkgever ook de mogelijkheid om jouw privéwagen aan de laadinfrastructuur van de onderneming op te laden. Die kosten rekent de werkgever dan mogelijk door aan de werknemer, maar doorgaans tegen een lagere prijs dan je er normaal zou moeten voor betalen. Volgens de fiscus ontstaat er in dat geval wel een voordeel van alle aard. Het verschil tussen het gangbare tarief en de prijs die jouw werkgever aanrekent, geldt dus als een vorm van beroepsinkomen en is onderhevig aan belastingen.
Thuis laden
Je kan jouw wagen uiteraard ook opladen aan een laadpunt bij je thuis. Het mediaantarief via Mijnenergie.be bedraagt vandaag 35,05 eurocent per kilowattuur. Je houdt best ook rekening met het capaciteitstarief. Wie zijn wagen laadt op het moment dat hij ook energieverslindende toestellen inschakelt, zal een hogere factuur betalen. Slimme laadpalen met zogenoemde ‘load balancing’ kunnen het vermogen dat naar de auto stroomt zodanig afstellen dat je verbruikspieken vermijdt. Daarnaast biedt een dynamisch energietarief in combinatie met een batterij en slimme laadplatformen de mogelijkheid om de batterij van jouw wagen te vullen wanneer de energieprijzen het laagst zijn.
Publieke laadpalen
Volgens het European Alternative Fuel Observatory (EAFO) telde ons land eind 2022 23.056 gewone laadpunten met wisselstroom. Als je uitgaat van twee laadpunten per paal, dan telde ons land ongeveer 11.500 laadpalen. Daarnaast zijn er 1.103 snellaadpunten op gelijkstroom.
Voor het bepalen van de kostprijs van publiek laden, nemen we de laadpalen van Allego, de grootste aanbieder van openbare laadinfrastructuur in België, als voorbeeld. Laden kost er momenteel 0,70 euro/kWh, snel laden 0,75 euro/kWh en ultrasnel laden 0,85 euro/kWh. Die tarieven zijn nog niet aangepast sinds begin januari en volgen vooralsnog niet de gedaalde energieprijzen.
Gratis opladen tijdens winkelen
Onder meer bij IKEA kan je tijdens het shoppen de batterij van jouw elektrische wagen gratis opladen. Om het fenomeen ‘laadtoerisme’, waarbij bestuurders zonder winkelbezoek gebruik maken van de kosteloze laadinfrastructuur, tegen te gaan, gelden er wel meer en meer beperkingen. Lidl verlaagde het vermogen van zijn laadpalen en beperkt de laadtijd tot één uur en enkel tijdens de openingstijden van de winkel. Treinabonnees genieten dan weer van een voorkeurtarief bij het gebruik van de laadpalen op de NMBS-parkings. Bij Delhaize is een laadbeurt nu nog gratis, maar komen er binnenkort marktconforme tarieven.
Jochen Desmet van EV Belgium, de sectorfederatie van de elektrische mobiliteit, liet vorig jaar in Het Belang van Limburg optekenen dat hij verwacht dat het gratis laden – zonder enige verplichting – straks zo goed als zeker verdwijnt, ten voordele van andere systemen. “Denk aan bedrijven die klanten bijvoorbeeld het eerste half uur van hun winkelbezoek gratis laten laden. Vanaf de 31ste minuut moet je dan zelf betalen. Of systemen waarbij je effectief voor een bepaald bedrag moet aankopen om van een gratis laadbeurt te genieten.”
• Thuis: Het goedkoopste is om uw elektrische wagen thuis op te laden met behulp van een thuislaadstation. Hier zijn meestal geen extra kosten aan verbonden, maar het is wel belangrijk dat u de juiste stroomtarief-overeenkomst heeft.
• Op het werk: Vraag uw werkgever of u uw auto op het werk mag opladen. Er zijn diverse opties om dit goedkoop te doen, zoals het aanvragen van een speciale elektrische wagentarief-overeenkomst.
• Onderweg: Er zijn verschillende opties voor het opladen van uw elektrische auto onderweg. U kunt bijvoorbeeld een openbare laadpaal gebruiken, maar deze zijn vaak duurder.
• Bij de supermarkt: Sommige supermarkten bieden oplaadpunten aan op hun parkeerplaatsen. Deze optie kan goedkoop zijn, maar het is belangrijk dat u de tarieven van de supermarkt goed vergelijkt met andere opties.